آیا این داغ شدن بحث گشت ارشاد و برخوردهای قضایی و... دامی است برای دولت رئیسی از طرف دشمنان نظام که با عدم هوشیاری مسئولان داخلی همراه شده است؟ اینکه برخی بازداشت‌ها و احکام سنگین برای فعالان فضای مجازی و منتقدان نظام صادر یا اجرا می‌شود خودش نوعی لطمه به دولت رئیسی است.
 
چه‌آنکه در دولت قبل اینطور برخورد نمی‌شد. به‌طور مثال برای برخی منتقدان یا مخالفان نظام مانند «جعفر پناهی» در سال89 دادنامه‌ای صادر شده اما در سال1401 اجرا می‌شود. البته این تعویق می‌تواند دلیلی داشته باشد ولی مسئولان قوه قضائیه توضیحی در مورد آن ندادند و این بهانه‌ای شده برای سوءاستفاده دشمن از بی‌اطلاعی مردم.
 
در هر صورت این روزها چالش زیادی در مورد حجاب و مخالفت با آن ایجاد شده است که برخی اتفاقات باعث شد این خاکستر شعله‌ور شود. اولی انتشار فیلمی از داخل اتوبوس و دعوای آمربه‌معروف و یکی از عوامل همکار با رسانه‌های معاند و دومی التماس مادری که در مقابل خودروی ون پلیس می‌گوید فرزندش مریض است و می‌خواهد او را آزاد کنند که با بی‌محلی پلیس مواجه شد و...
 
این اتفاقات باعث شد کمپینی در مخالفت با حجاب راه‌اندازی شود اما وقتی برخی بانوان باحجاب به آن پیوستند کمپین از جریان عادی خود خارج و خبرش به‌سرعت در جامعه منتشر گردید. حامیان این کمپین البته زیاد نیستند اما بحث و جنجال در مورد آن خصوصا حضور بانوان باحجاب زیاد است.
 

فیلم‌های منتشر شده توسط حامیان حجاب در رسانه‌ها

 
سخنان رهبر انقلاب
 
نظر آیت‌الله جوادی‌آملی پیرامون حجاب قانونی و آیه لااکراه فی الدین...
 
لطفاً جامعه را دو قطبی نکنید
 
از  "محمد علی کلی" میپرسه چرا خانومت #حجاب دﺍره!؟ و جواب تامل بر انگیز محمد!
 
میگن پسر شهید بهشتی گفته پدرم مخالف قانون حجاب بود... ببینیم خود شهید چی میگه...
 
 
شیخ حسین انصاریان: شما اجازه ندید این مقداری که از حجاب مونده غارت بشه
 
 
پشت هر زن بی حجاب یا بد حجاب یک مرد بی غیرت یا مردیست که کمبود غیرت داره! (استاد عالی)
 
سخنان حسین رحیم پورازغدی در خصوص حجاب
 
چهره واقعی مخالفان حجاب(مسیح علینژآد)


در دام خود نیفتید!

محمدرضا کائینی در وطن امروز نوشت: هر طیفی، از جمله محجبه‌ها، یک قشر یا لایه بیرونی دارند. این بخش به لحاظ قدرت اندیشه، درک واقعی از ماوقع و نیز مرزبندی عقیدتی، معمولاً دچار ساده‌اندیشی یا تساهل و نتیجتاً با مخالفان خود بسا نزدیک‌اند!
 
فی‌المثل با برخی‌شان که سخن می‌گویید، می‌شنوید: اصلاً چه کسی گفته حجاب واجب است؟ حکم حجاب منحصر به عصر پیامبر بوده، آیه «جلباب» تنها مربوط به زنان پیامبر است! چرا کشور‌های عربی، و به‌خصوص عربستان، گشت حجاب ندارند؟ (که البته تا قبل از بن‌سلمان و تسلط کامل اسرائیل داشتند)، گشت ارشاد فقط تنفر آورده و به حجاب نیفزوده! (گو تنها گشت ارشاد متولی حجاب بوده و ده‌ها نهاد دیگر، مستقیم و غیر مستقیم در این فقره وظیفه ندارند)، از گشت ارشاد چند فیلم آزار‌دهنده درآمده، که احساسات جامعه را جریحه‌دار کرده! (گو عملکرد گشت ارشاد، تنها منحصر به آن چند فیلم است، که جنگ روانی تنها آن‌ها را در بوق کرده و اگر پای این تنها مانع رسمی و قانونی در میان نبود، نیمه برهنگان، برهنگان، هم‌جنس بازان و حامیان رابطه با محارم و حیوانات، تاکنون کارناوال برگزار نکرده بودند و اصلاً مگر خود گشت ارشاد هم، از خطاهایش دفاع می‌کند؟)، به‌جای گیر دادن به موی زنان، به قیمت مرغ و پنیر بپردازید!... والخ.
 
باور کنید که این طیف استدلال‌ها را، به گوش خود شنیده‌ام و در بیان آنها، ذره‌ای اغراق نیست. اصلاً از این‌ها گذشته، این جماعت ابتدایی‌ترین مسئله را در نیافته‌اند، که ماجرا از اساس فقهی است و هیچ فقیهی فتوا نداده که با چند خطای گشت، اصل آن باطل و منتفی می‌شود، که اگر این‌طور بود، باید تمامی نهاد‌های عام‌المنفعه تعطیل می‌شد و دیگر بگذریم که بانیان این حرکت، «یک دست» ضد انقلاب هستند و در مواردی انحرافات عقیدتی دارند!
 
لب کلام اینجاست: حقنه کردن این جماعت به‌عنوان با حجاب به جامعه، در حالی‌که عملاً با بی‌حجاب‌ها فرقی ندارند، بس غیراخلاقی و فریبکارانه است و خوش‌بختانه در روز گذشته، عده‌ای از ایشان متوجه ماجرا شدند و پای خود را از دام پهن شده، بیرون برکشیدند!
 

واکنش کاربران فضای مجازی در خصوص اتفاقات اخیر







































































































 
تأملی بر ظرایف امر به معروف و نهی از منکر در مسأله حجاب و پرهیز از دوقطبی‌سازی کاذب
با یادداشت‌هایی از آیت‌الله سیدحسن عاملی و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه بایسته‌های امر به معروف و نهی از منکر در منظومه فکری امام خمینی(ره)
 
پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید... ممکن است ظاهر زننده‌ای داشته باشد؛ داشته باشد!... بعضی از همین‌هایی که در استقبال امروز بودند، خانم‌هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می‌گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می‌ریزد.
 
حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه! دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ به این اهداف و آرمان‌هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند.
 
«گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که مینمایی هستی؟» ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.(بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی/ 19/۷/1391)
 
گروه اندیشه: مدتی است مساله حجاب به یکی از داغ‌ترین موضوعات افکار عمومی تبدیل و محل بحث‌ها و اعلام نظرهای گوناگون شده است. آنچه از بررسی گفته‌ها و نوشته‌های اندیشمندان تراز اول انقلاب اسلامی بر می‌آید، این است که آرمان‌های انقلاب اسلامی، در درجه اول آرمان‌های انسانی هستند؛ فارغ از دین و مذهب و نژاد و رنگ.
 
هر کس با هر عقیده‌ای اگر بر مبنای فطرت خود عمل کند، خود را زیر پرچم آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهد یافت. عزت، عدالت، اعتلای مستضعفین، نفی ظلم از صحنه بین‌الملل و... اینها همگی آرمان‌هایی هستند که میلیون‌ها انسان در سراسر گیتی به آن دل سپرده‌اند و انقلاب اسلامی علمدار همین آرمان‌های انسانی است.
 
در این بین، محجبه و بدحجاب و کم‌حجاب، هر کس دل در گرو این آرمان‌ها داشته باشد، هم‌جبهه با انقلاب اسلامی است اما از سوی دیگر، مبارزه با تحقیر و کالاشدگی زن از طریق کشاندن او به بدن‌نمایی نیز یکی دیگر از آرمان‌های انسانی انقلاب اسلامی است که اگر درست تبیین شود، هیچ عقل سلیمی در برابر آن مقاومت نمی‌کند.
 
در پافشاری بر امر انسانی حجاب، ظرایف بسیاری هست که اگر رعایت نشود، به اصل حقیقت حجاب آسیب خواهد زد، به همین خاطر بر هر کسی که می‌خواهد در این زمینه فعالیتی کند، واجب است که از همه جنبه‌های این امر خطیر اطلاع پیدا کند.
 
بدین منظور با بازخوانی نظرات و مواضع بزرگان و متفکران انقلاب اسلامی و یادداشت‌هایی از آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه به بررسی بیشتر این مهم پرداختیم.
 

حجاب، ضامن فعالیت اجتماعی زنان

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه: حجاب چندین کارکرد مثبت امنیتی برای فرد و جامعه دارد و امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه را تامین و تضمین می‌کند. بی‌حجابی عامل ناامنی اجتماعی زنان است، به همین علت بیشتر ناهنجاری‌های اجتماعی در کشورهایی مشاهده می‌شود که حجاب برای آنها هیچ معنایی ندارد.
 
وضعیت جوامع بشری فعلی به شیوه‌ای اقتضا می‌کند که خانم‌ها و آقایان در محیط‌های مختلف از جمله ادارات و فروشگاه‌ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند اما اگر حدود شرعی حجاب مورد توجه قرار گیرد، این ارتباطات سبب اختلافات خانوادگی در جامعه نمی‌شود.  تجددگرایی و مدل‌گرایی برخی مردم آسیبی جدی است که جامعه را تهدید می‌کند. بسیاری از مردم نسبت به ابعاد علمی و کاربردی مدرنیته نگاهی ندارند، بلکه فقط به ناهنجاری‌ها و الگوی‌های نادرست فرهنگی مدرنیته توجه می‌کنند.
 
برخی افراد ادعای روشنفکری دارند. این افراد تصور دارند نشان توسعه یک جامعه افزایش طلاق و آزادی زنان است، در حالی که توسعه جامعه باید بر اساس علم، دانش حکمت و فلسفه یا اقتدار فرهنگی رقم ‌زده شود. این تفکر اشتباه، از خطاهای جدی است که رفع آن باید مورد توجه قرار گیرد.
 
غربی‌ها قصد دارند علاوه بر نهادینه کردن فرهنگ مصرف‌گرایی در خانواده‌ها و جوانان، آنها را به سوی تغییر حجاب و پوشش سوق داده و موجب ترویج بی‌بند و باری در بین جوانان شوند، چرا که از این موضوع برداشت‌های سیاسی و اقتصادی فراوانی به دست می‌آورند.
 
خانواده‌ها و جوانان باید بیش از پیش به حجاب و پوشش اسلامی توجه کرده و با هوشیاری در برابر اقدام منافقان و کشورهای غربی، مانع از دستیابی استکبار به اهداف خود در براندازی فرهنگ ایرانی- اسلامی این کشور شوند.
 
آمریکا در رأس کشورهای غربی قصد دارد با حمایت خود از تمام گروه‌ها و افراد خودفروخته، فرهنگ چند صدساله خود را جایگزین مناسب فرهنگ هزاران ساله جمهوری اسلامی ایران که با فرهنگ اسلامی گره خورده و تاریخ و تمدن این کشور محسوب شده، جلوه دهد.
 

معاندان حجاب، هوس‌کیشان ناآگاه و هوس‌پرستان آگاه

آیت‌الله شهید دکتر بهشتی: پوششی که اسلام برای بانوی مسلمان می‌خواهد، بیش از هر چیز در جهت نگهبانی از عزت و کرامت زن و عزت و کرامت جامعه به صورت یک کل و پاکی و طهارت رابطه زن و مرد در خارج از دایره زناشویی و خانواده است.
 
کسانی که این پوشش را، نقش آن را و معنی والای آن را تحریف می‌کنند و آن را به صورت ‌بندی بر پای زن و بر ضد آزادی او معرفی می‌کنند یا براستی هوس‌کیشانی ناآگاهند یا هواپرستانی آگاه که آگاهانه می‌کوشند تا رابطه زن و مرد در خدمت هوا و هوس آن ۲ باشند.
 
راستی اگر قرار است بانویی در خدمت پزشکی، آموزش، مخابرات، دفترداری، ماشین‌نویسی یا خدمات سودمند دیگر باشد و براستی اگر قرار است این کارایی، مهارت و فن در خدمت جامعه قرار گیرد، چرا این بانوی فعال دارای «پوشش اسلامی» نباشد؟
 
نمی‌گویم حتما چادر؛ چادر یکی از انواع پوشش اسلامی است و مانتو- شلوار و روسری بلند نوعی دیگر است و این نوع دوم پوششی است متناسب برای فعالیت که زن در این پوشش می‌تواند هم پوشیده باشد، هم فعال.
 
به طلاب و فضلای حوزه هم به دنبال این بحث یک پیشنهاد دارم و آن پیشنهاد این است که به مردم ایران فرصت بدهید آگاهانه و آزادانه خود را بر مبنای معیارهای اسلامی بسازند و این خودسازی را بر مردم ما تحمیل نکنید. آگاهی بدهید، زمینه‌سازی کنید برای رشد اسلام ولی بر مردم هیچ ‌چیز را تحمیل نکنید.
 
انسان بالفطره خواهان آزادی است، می‌خواهد خودسازی داشته باشد، خودش، خودش را بسازد اما برخلاف دستور قرآن مبادا مسلمان ‌بودن و مسلمان ‌زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید که اگر تحمیل کردید، آنها علیه این تحمیل‌تان طغیان خواهند کرد.
 
انسان عاشق آزادی است، می‌خواهد خودش به دست خود و با انتخاب خود، خود را بسازد اما شاکرا و اما کفورا؛ آنقدر پیغمبر اصرار داشت، پافشاری می‌کرد، زحمت می‌کشید، خودش را به رنج و تعب می‌انداخت که مردم را به راه خدا بیاورد. افانت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین؛ ای پیغمبر تو می‌خواهی مردم را وادار کنی، مجبور کنی که آنها مؤمن باشند؟ اینکه راه پیغمبر نیست.
 
توصیه من به طلاب عزیز و فضلای ارجمند این است که منادی حق باشید، دعوت‌کننده به حق باشید، آمر به معروف و ناهی از منکر با رعایت تمام معیارهای اسلامی‌اش باشید اما مجبورکننده مردم در راه اسلام نباشید، چون آن مسلمانی ارزش دارد که از درون انسان‌ها و عشق انسان‌ها بجوشد و بشکفد.
 
ندیدید مردم ما در این دوران پرارزش انقلاب از خودشان چه خودجوشی و چه خودشکوفایی نشان دادند؟ بزرگ‌ترین اصل بعد از پیروزی یک انقلاب چیست؟ تداوم همان انقلاب است. همین‌طور که مردم ما با آزادی به راه اسلام آمدند و رهبری عالی اسلامی ما را آزادانه پذیرفتند، بگذارید در تداوم انقلاب هم مردم آزادانه راه خدا و راه اسلام، راه حق و راه خیر و صفا و راه صدق را انتخاب کنند و ادامه دهند.
 
روشنگری راهکار اصلی اشاعه حجاب
آیت‌الله سیدحسن عاملی: راهکار اشاعه حجاب استفاده از برهان، منطق، تبیین تجربه اسف‌انگیز ملت‌ها، بیان هنرمندانه تبعات فاسده شکسته شدن حریم مخصوصا آثار آن در فروپاشی نهاد مقدس خانواده و باز کردن گره‌های ذهنی است. البته حساب اهل عناد و برنامه‌های سازمان‌دهی شده جداست و خداوند فقط انسان‌های عنود را به جهنم می‌برد.
 
ما صاحب میراث بزرگی هستیم و وظیفه داریم با برهان، منطق، درایت و برنامه‌ریزی بویژه با استفاده از ظرفیت‌های آموزش‌و‌پرورش و با تربیت عقلانی و ایجاد فضای سالم تربیتی زمینه کامل عفت نسل جدید را فراهم کنیم و همیشه توجه داشته باشیم که انسان مفطور به برهان و استدلال است. برهان ما درباره لزوم حفظ حریم در برابر نامحرم بسیار بالاست. ما در حجاب دست‌مان پر است.
 
متاسفانه این روزها دشمنان عفت جا انداخته‌اند خانم‌ها با فریبایی تعریف می‌شوند و می‌گویند زن شخیص زن فریباست و هر چه فریبایی او بیشتر باشد، او شخیص‌تر است و مناط تقدم در زن، فریبایی ظاهری او است!
 
در این صورت حجاب دیگر معنایی ندارد و لذا محمدرضا شاه در سخنی بسیار شرم‌آور گفت چادر کفن سیاهی است که زیبایی‌های پنهان را آشکار نمی‌کند! و رضاخان گفت حجاب دمل چرکینی است که باید با احتیاط نیشتر زد اما حوصله احتیاط نداشت و با سرنیزه وارد میدان شد!
 
بایسته‌های امر به معروف و نهی از منکر در منظومه فکری امام خمینی(ره)
با مطالعه و تأمل در آثار حضرت امام درمی‌یابیم 3 عامل در جهت اجرای مطلوب امر به معروف و نهی از منکر تأثیر بسزایی دارد.
 
1- در اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر، مجریان آن باید افرادی مهذب، وارسته، متخلق به اخلاق عالیه اسلامی، عالم و عامل باشند. از دیدگاه امام خمینی(س) نیز کسی که متصدی امر به معروف و نهی از منکر می‌شود، باید فردی وارسته، صالح و عالم باشد و پیش از اصلاح دیگران، باید به اصلاح خود همت گماشته باشد و قبل از توصیه به دیگران، در عمل به اسلام پیش‌دستی کند.
 
ایشان در این باره فرموده‌اند: «سزاوار است که آمر به معروف و ناهی از منکر، در امر و نهی و مراتب انکارش مانند پزشک معالج، معالج مهربان و پدر با شفقت باشد که مراعات مصلحت مرتکب را می‌نماید و انکارش لطف و رحمت برای او خصوصا، و برای امت عموما باشد.
 
قصدش را فقط برای خداوند متعال و رضایت او قرار دهد و این کارش را از آلودگی‌های هواهای نفسانی و اظهار بزرگی خالص نماید و نفس خویش را منزه نداند و برای آن، بزرگی یا برتری بر مرتکب نبیند، زیرا چه بسا برای شخص مرتکب گناه-‌ولو گناه کبیره ـ صفات خوب نفسانی باشد که مورد رضایت خداوند می‌باشد و خداوند متعال او را به علت این صفات، دوست دارد؛ اگر چه کار گناه او مورد بغض خداوند می‌باشد و چه ‌بسا آمر و ناهی، عکس او باشد؛ اگرچه بر خودش پوشیده است». (تحریر‌الوسیله، ج یک، ص 462)
 
2- عامل مهم دیگر در اجرای صحیح و مطلوب امر به معروف و نهی از منکر، تشخیص و درک موقعیت، انتخاب روش مناسب و چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در تمام مراحل و مراتب آن است. در امر به معروف و نهی از منکر گاهی برخورد زبانی مؤثر است و گاه برخورد غیرزبانی تأثیر دارد و گاه برخورد اخلاقی و قلبی اثربخش است.
 
در زندگی بزرگان دین نمونه‌های جالبی در این باره وجود دارد که یک مورد در ادامه می‌آید. به نظر حضرت امام(س) با محبت و عطوفت بهتر می‌توان انسان‌های منحرف را هدایت کرد. ایشان در این باره می‌فرمایند: «با اسم خدا حرکت کنید و با اسم خدا هدایت کنید و با اسم خدا ترویج کنید و با اسم خدا انحرافات را مستقیم کنید... با همه محبت کنید؛ با محبت می‌شود منحرف‌ها را مستقیم کرد، بهتر از اینکه با شدت و حدت، گاهی نمی‌شود و الا غالبا می‌شود.
 
پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نبی رحمت است که برای رحمت آمده است. آنجایی هم که آن منحرف‌های غیرقابل اصلاح را امر به قتل می‌کرد... این هم رحمت بر جامعه است. اینهایی که اسلام را اصلا نمی‌دانند چیست ... خیال می‌کنند این غربی‌ها، اینهایی که دنبال غرب هستند، که احکام اسلام خشونت دارد. اینها اصلا نمی‌دانند این احکام چه چیز هست، برای چه هست.
 
این مثل این است که به یک طبیبی که کارد را برداشته و شکم را پاره می‌کند و غده سرطانی را بیرون می‌آورد بگویند این خشونت دارد می‌کند؛ این رحمت است یا خشونت؟! آن طبیبی که می‌برد دست را، برای اینکه دست، فاسد می‌کند انسان را... این طبیب با خشونت دارد رفتار می‌کند و باید فریاد برآورد که این طبیب خشن است؟! یا این طبیب، طبیب رحمت است، با رحمت دارد رفتار می‌کند؛ یک انسان را برای یک عضو نجات می‌دهد». (صحیفه امام، ج 8، ص 331)
 
3- سومین عامل در اجرای مؤثر و مطلوب امر به معروف و نهی از منکر، تشخیص و تبیین صحیح مصادیق و موضوعات معروف و منکر است. از دیدگاه امام خمینی(س) یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر آن است که آمر و ناهی نسبت به معروف و منکر و مصادیق آن شناخت کافی داشته باشد تا در امر و نهی، خلاف شرعی رخ ندهد. [ر.ک: تحریر الوسیله، ج یک، ص 446 و 448]
 
به‌نظر می‌رسد شناخت دقیق معروف و منکر مطلبی بسیار اساسی است و در اجرای صحیح امر به‌معروف و نهی از منکر، به عنوان ۲ روش مهم تربیتی، می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. (اقتباس از مقاله دکتر علی‌اکبر ایزدی‌فرد، مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران)
 

روایت برخورد شهید ناظری با یک ناهی از منکر

سمیه ناظری، دختر شهید ناظری: به یاد دارم یک بار یک آقایی با یک دختر بدحجاب برخورد بدی می‌کرد، بابای من و عمو قاسم هم بودند، بابای من به نشانه اعتراض عصبانی از ماشین بیرون آمد، طوری که هر کسی بود می‌گفت که دختر خودش هست، هر دو لباس شخصی هم به تن داشتند.
 
بابای من گفت مرد حسابی مگر تو پسر خاله امام صادق(ع) هستی، اصلا به تو چه مربوط که این دختر اینطور بیرون آمده است. آن شخص گفت آقا شما دخالت نکنید. پدرم گفت درست است که این دختر اشتباه کرده، لکن تو اول باید ببینی که فهم این آدم نسبت به این قضیه چیست.  آن زمان بابای من و عمو قاسم پا در میانی کردند و نگذاشتند مشکلی برای این دختر پیش بیاید و او را بگیرند.
 
این ۲شهید بزرگوار آن دختر را تحویل خانواده‌اش دادند و در راه با این دختر صحبت کردند. من یادم هست که بابای من به آن دختر گفت که اگر شما را به منکرات می‌بردند، برای شما یک سابقه اخلاقی بیخودی به وجود می‌آمد.
 
شما دختر خوبی هستی و می‌خواهی در آینده تشکیل خانواده بدهی، فردا روزی برای شما خواستگار بیاید و می‌آیند راجع به شما تحقیق کنند، در هر محله‌ای یکی از این خانم فضول‌ها هست و می‌گویند این دختر خوبی نیست و سابقه فلان دارد، در صورتی که اینطور نبوده و تو شاید فکرت اینطور بوده که این مدلی زیباتر هستی. خیلی زیبا و راحت و آرام با این دختر صحبت کرد و دختر را هم به منزل رساند.
 
یک مسجدی نزدیک خانه ما است، چند روز بعد دیدم که یک آقا و خانمی آمدند با یک سبد گل بسیار بزرگ و زیبا، دنبال پدر من می‌گردند که گفتند ما آمدیم از شما تشکر کنیم. از روزی که شما با دختر ما صحبت کردید، درونش بسیار عوض شده، حتی دیدگاه خانواده ما نسبت به آدم‌های نظامی و مذهبی ملایم‌تر و آرام‌تر شده.
 
ما اصلا امثال شما را قبول نداشتیم. پدرم گفت حالا قضیه چیست و گفتند ما آمدیم از شما تشکر کنیم. همگی به اتفاق رفتیم، یک گلزار شهدای گمنام نزدیک خانه ما است و پدرم گفت شما باید از اینها تشکر کنید.
 
گشت ارشـاد در ایستگـاه آخـر؟!
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان نتیجه مشاوره با بیش از 2000 نفر از دستگیر شدگان توسط گشت ارشاد را اعلام کرد. حجت‌الاسلام احمد عبدالهی نژاد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان نوشت: «بدون شک مساله عفاف و حجاب از مسائل مهم جامعه اسلامی به‌شمار می‌رود. ولی عمل‌کرد گشت ارشاد به شیوه کنونی اثر مثبتی نداشته است. بنده این نکته را نه از سر احساسات بلکه پس از بررسی نتیجه مشاوره با بیش از 2000نفر از دستگیرشدگان عرض می‌کنم‌.»
 
آیا گشت ارشاد به پایان جاده نزدیک است؟ انتقاد بیش از موافقت است و بخشی از موافقان دیروز با مشاهده آنچه گذشت، سکوت را ترجیح‌ می‌دهند. انتقادات زمانی از محدوده مردم عادی خارج شد که کلیپی از برخورد یکی از واحدهای انتظامی منتشر شد. در آن کلیپ زنی میانسال از ماموران پلیس درخواست می‌کرد تا دختر وی را به دلیل بیماری از خودرو گشت پلیس پیاده کنند.
 
البته بازرسی نیروی انتظامی تهران با دعوت از زن میانسال از وی به صورت حضوری دلجویی کرد و انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در واکنش به برخورد گشت پلیس با یک مادر در توییتر نوشت: «آنچه عامل جریحه‌دارشدن عواطف عمومی است بحث کرامت زن و مادر در فرهنگ ایرانی اسلامی است. بابت این جایگاه خداوند را هزاران بار شاکریم. مواخذه، عذرخواهی و دلجویی فوری نشان از آن دارد که نیروی انتظامی نیز به این جایگاه بخوبی واقف است. امید است که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.»

زنان محجبه وارد شدند
اما این دل‌جویی پایان ماجرا نبود چنان‌که در شبکه‌های اجتماعی کمپین‌هایی شکل گرفت که این بار زنان محجبه هم در پویش «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» حضور داشتند!
 
فارس در این‌باره نوشت: «پویش من محجبه‌ام اما با گشت‌ ارشاد مخالفم اگرچه می‌خواهد پیام دوستی قشر محجبه و هم‌خانواده بودن همه اقشار ایرانی را نشان دهد. اما یک پوشش بلاتکلیف است و مشخص نیست که تا کجا می‌‌خواهد این همراهی را نشان دهد. همان‌طور که کمی پس از این پویش، پویش‌های دیگری ایجاد شد تا از هیجان و موج ایجاد شده باب‌های دیگری را نیز باز کند. مانند پویش «من محجبه‌ام و با حجاب اجباری مخالفم» که بعد از آن ایجاد شد و این زنجیر ادامه خواهد داشت.»
 
برخی دیگر نوشتند: «پویش من محجبه‌ام و با گشت‌ارشاد مخالفم به خصوص در جمله اول خود با تاکید روی «من محجبه‌ام» شاید در نگاه اول پیام دوستی و همدلی قشر محجبه باشد اما در نگاه کلی شبیه امان‌نامه‌ای برای محجبه‌ها عمل می‌کند که دنبال مقبولیت می‌گردند چون باورشان شده که عادی نیستند. این در حالیست که اتفاقا زیست اجتماعی سخت‌تری دارند و مطالباتشان از سوی دستگاه‌های متولی بی‌جواب‌تر مانده ‌است.»

رییس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی: هیچ کس با این روش چادری نشده است
رشیدی کوچی گفت: «متاسفانه عده‌ای مسئله مهم حجاب و آسیبی مثل بدحجابی را صرفا به مبحث گشت ارشاد گره زده‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی نزدیک شود. با برچسب زدن‌های نادرست، فضای سختی را ایجاد کرده‌اند که اگر کسی در مورد این مسئله حرف بزند و اظهار نظری داشته باشد حتما موافق بدحجابی است و این نگران کننده است.»
 
رئیس کمیته امنیت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخوردهای چند روزه گذشته گشت ارشاد با زنان، گفت: «ما اگر راجع به گشت ارشاد انتقادی داریم به معنی این نیست که موافق بدحجابی، بی‌حجابی و زیر سوال بردن یکی از مهمترین مسائل دینی‌مان هستیم مسئله حجاب در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است و ما به آن معتقد هستیم اما اینکه ما بخواهیم این مسئله را صرفا با حضور گشت ارشاد و به صورت سلبی پیش ببریم تجربه نشان داده است که موفق نخواهیم بود.»
 
جلال رشیدی کوچی اظهار کرد: «حضور گشت ارشاد کار را سخت می‌کند و مردم را نسبت به یک اصل مترقی که به‌دنبال حفظ شان و جایگاه زن در جامعه است بدبین می‌کند. ما در حوزه حجاب باید نود درصد کار ایجابی، توجیهی و فرهنگی انجام دهیم و در خوش بینانه‌ترین حالت ده درصد به سمت کارهای سلبی پیش برویم. متاسفانه می‌بینیم چنین موضوع مهمی که به‌دنبال حفظ شان و جای‌گاه زن است با نود و پنج درصد کار سلبی که سلیقه‌ای انجام می‌شود در جامعه اجرایی می‌شود.»
 
وی ادامه داد: «این اتفاقاتی که می افتد مردم را ناراحت و نگران کرده است. اگر ما در مورد گشت ارشاد اظهار نظر می‌کنیم و انتقادی داریم این انتقاد از سر دلسوزی برای نظام، دین و مردم و جامعه زنان مان است.»
 
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «به هر حال باید در مورد حضور یا عدم حضور گشت ارشاد در جامعه آسیب شناسی صورت گیرد اما متاسفانه عده‌ای مسئله مهم حجاب و آسیبی مثل بدحجابی را صرفا به مبحث گشت ارشاد گره زده‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی نزدیک شود. با برچسب زدن‌های نادرست، فضای سختی را ایجاد کرده‌اند که اگر کسی در مورد این مسئله حرف بزند و اظهار نظری داشته باشد حتما موافق بدحجابی است و این نگران کننده است.»
 
رشیدی کوچی گفت: «کسانی‌که در حوزه حجاب به دنبال ساختارشکنی هستند تعدادشان بسیار اندک است مثلا کسی که با رفتار خودش به‌دنبال این است که به اعتقادات مردم لطمه بزند به‌راحتی قابل شناسایی است و باید با اینها برخورد شود اما اینکه ما بی محابا و در انظار عمومی چنین رفتارهای داشته باشیم درست نیست و مستقیم در پازل دشمن بازی می‌کنیم.»
 
وی تصریح کرد: «اگر قرار است در حوزه حجاب اقدامی انجام شود باید توسط کارشناسان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان مورد بررسی قرار گیرد یعنی کسانی خارج از مجموعه انتظامی و لباس و فرمی که عزیزان نیروی انتظامی هستند این مسئله را بررسی و مورد مطالعه قرار داده و بعد راهکارها و پیشنهادات لازم را برای اجرا ارائه دهند.»
 
وی افزود: «حجاب مسئله ای فرهنگی، دینی، اعتقادی و روان‌شناسی است. سوال ما از عزیزان نیروی انتظامی این است که آیا مأمورینی که در حوزه گشت ارشاد هستند آموزش لازم را می‌بینند؟ آیا تخصص لازم در برخورد با یک پدیده اجتماعی را دارند؟ قطعا ندارند و اگر آموزش دیده بودند که این اتفاقات نمی‌افتاد.»
 
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت:«هر زمان‌که نظام جمهوری اسلامی ایران به سمت و سویی رفت که اتفاقات خوبی بیفتد این رفتارها شدت گرفته و این اتفاقات خوب را تحت‌الشعاع قرار داد ما در چند روز گذشته در حوزه بین الملل و تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران شاهد اتفاقات خوبی بودیم اما برخورد ناشایستی که جای دفاع ندارد و ویدیویی که از برخورد ناشایست منتشر شد تمام اینها را تحت شعاع قرار داد.»
 
وی گفت: «برخورد گشت ارشاد تبدیل به موضوع امنیتی شده است. التهابی که در جامعه ایجاد می‌شود دوقطبی که شکل گرفته است این فضا را ایجاد کرده است. خیلی از بانوان باحجاب ما هم تحت تاثیر این دوقطبی آسیب می‌بینند بانوانی که حجاب‌شان متناسب با خواسته ما نیست هم آسیب می‌بینند متأسفانه فضای روانی جامعه این روزها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.»
 
رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی و شوراها، ادامه داد: «در حال پیگیری هستیم که جلسه مشترکی با کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی، مسئولان نیروی انتظامی و دیگر مسئولان زیربط داشته باشیم تا جلوی آسیب بیشتر به جامعه گرفته شود.»
 
وی تاکید کرد: «سابقه گشت ارشاد نشان داده است که هیچ‌کسی با این روش چادری نشده است تا به امروز گشت ارشاد نتیجه مثبتی را به دنبال نداشته است چون در کنارش آنهایی که باید کار فرهنگی و ایجابی می‌کردند نبودند.»
 
رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد مجلس پیشنهادی مبنی بر عدم حضور گشت ارشاد را به مسئولان زیربط بدهد، گفت: «در جلسه ای که با حضور کمیسیون‌های تخصصی مجلس و مسئولان نیروی انتظامی داریم این مسئله را بررسی می‌کنیم تا ببینیم خروجی جلسات چیست و به چه نتیجه‌ای در این مورد می‌رسیم.»
 
انتقاد آیت‌ا... جوادی آملی از برخوردها
در همین شرایط بود که ادمین صفحه آیت ‌ا... جوادی آملی سخنان 5آذر 96 را توئیت کرد که ایشان می‌گوید: «بر فرض با فشار انسان این روسری را یک قدری جلو بیاورد، این که عفاف و حجاب نیست! این، آن فساد را جلوگیری نمی کند! گاهی نامه می نویسند که شما چرا ساکت هستید، درباره حجاب و عفاف حرفی نمی زنید، بر فرض با فشار انسان این روسری را یک قدری جلو بیاورد، این که عفاف و حجاب نیست! این، آن فساد را جلوگیری نمی کند! ازدواج است که جلوگیری می کند. با بگیر و ببند، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود.» دو روز قبل از آنهم این توئیت منتشر شد:« این آشفته بازار بودن مساله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی شود، از راه دیگری فساد را توسعه می دهند. عمده همین است آن که ما را آفرید، صلاح و فلاح ما را در همین دانست که مساله ازدواج را اهمیت بدهید و دیر ازدواج نکنید و توقع بیجا نداشته باشید.»

البته باید دید که انتشار این توییت در این زمان مورد رضایت آیت الله جوادی بوده با نه؟ چه آنکه احساس می‌شود انتشار برخی سخنان در برخی مواقع، تایید شرایط آن زمان است. یعنی نشر این سخنان در این زمان می‌تواند کمپین مورد نظر را تایید کند.